• تاریخ انتشار : 1395/05/25 - 10:16
  • بازدید : 1176
  • تعداد بازدید : 58
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
در اين بخش مي خوانيم:

نگرش ديني و نظر اجمالي تني چند از علماي فقه در خصوص پيوند اعضا

دين مبين اسلام ، اهميت فوق العاده اي براي نجات جان انسانها قائل است.

دين مبين اسلام ، اهميت فوق العاده اي براي نجات جان انسانها قائل است. چنانچه در قرآن کريم سوره مبارکه مائده آيه ٣٢ به تصريح اشاره شده است که هرگاه کسي باعث بقاي نفسي شود مانند آنست که باعث نجات جان تمام انسانها شده است. مرحوم علامه طباطبايي در ذيل و تفسير آيه مذکور ميفرمايند: هر کس يکي را زنده نگه دارد چنان است که همه مردم را زنده نگه داشته است حضرت امام خميني (ره) در سال ١٣٦٨ در پاسخ به استفتاء جواز پيوند اعضا از فردي که دچار مرگ مغزي شده است و حيات وي غير قابل برگشت است فرموده اند :

« بسمه تعالي بر فرض مذکور چنانچه حيات انسان ديگري متوقف بر اين باشد با اجازه صاحب قلب يا کبد و امثال آن جايز است »

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی
اگر استفاده از اعضاى بدن بیماران مذکور براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.


حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی
قطع اعضا میت مسلمان جایز نیست و مستلزم دیه است و دفن آن در صورت قطع واجب است مگر این که حیات مسلمانى بر آن متوقف باشد که در این صورت جایز است ولى دیه واجب است. و اگر خودش وصیت کرده باشد دیه ساقط است ولى اگر حیات مسلمانى متوقف نباشد و وصیت کرده باشد عمل به آن مورد اشکال است.

 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی
در صورت نیاز و ضرورت، با رضایت بستگان و با رعایت شرایط اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مد ظله العالی
در صورت وصیت میت مانعی ندارد و در غير اين صورت بايد با صلاحدید حاکم شرع ( ولی فقیه) باشد.

حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی دامت برکاته
اهدای عضو پس ازمرگ یا در جایی که ضرر قابل توجه عقلایی برای اهدا کننده نداشته باشد یا نجات جان کسی به آن بستگی داشته باشد اشکالی ندارد.

  • گروه خبری : خبر جدید
  • کد خبر : 34950
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب